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From Mental Disorder to Iatrogenic Hypogonadism: Dilemmas in Conceptualizing Gender Identity Variants as Psychiatric Conditions Von Mental Disorder zu Iatrogene Hypogonadismus: Dilemmas in Conceptualizing Gender Identity Varianten wie psychiatrische Erkrankungen

Submitted on Friday, 23 October 2009 Verfasst am Freitag, 23. Oktober 2009

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Abstract The categorization of gender identity variants (GIVs) as “mental disorders” in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) of the American Psychiatric Association is highly controversial among professionals as well as among persons with GIV. After providing a brief history of GIV categorizations in the DSM, this paper presents some of the major issues of the ongoing debate: GIV as psychopathology versus natural variation; definition of “impairment” and “distress” for GID; associated psychopathology and its relation to stigma; the stigma impact of the mental-disorder label itself; the unusual character of “sex reassignment surgery” as a psychiatric treatment; and the consequences for health and mental-health services if the disorder label is removed. Finally, several categorization options are examined: Retaining the GID category, but possibly modifying its grouping with other syndromes; narrowing the definition to dysphoria and taking “disorder” out of the label; categorizing GID as a neurological or medical rather than a psychiatric disorder; removing GID from both the DSM and the International Classification of Diseases (ICD); and creating a special category for GIV in the DSM. Abstract Die Kategorisierung der geschlechtlichen Identität Varianten (GIVs) als "psychische Störungen" in das Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) der American Psychiatric Association ist höchst umstritten unter Fachleuten als auch bei Personen mit GIV. Nach der Versorgung eine kurze Geschichte der GIV Kategorisierungen in der DSM, stellt dieses Papier einige der wichtigsten Themen der laufenden Debatte: GIV als Psychopathologie im Vergleich zu natürlichen Schwankungen; Definition des Begriffs "Behinderung" und "Not" für GID; assoziierten Psychopathologie und ihre Beziehung zur Stigmatisierung, die Auswirkungen der Stigmatisierung der psychischen Störung-Etikett selbst, die ungewöhnliche Charakter einer "Geschlechtsumwandlung" als eine psychiatrische Behandlung, sowie die Folgen für die Gesundheit und geistige Gesundheit anbieten, wenn die Störung Etikett entfernt wird. Schließlich werden mehrere Optionen geprüft Kategorisierung: Verbleib der GID Kategorie, aber möglicherweise zur Änderung der Gruppierung mit anderen Syndromen; Verengung des Begriffs auf Dysphorie und unter "Unordnung" out of the label; Kategorisierung als GID eine neurologische oder medizinische anstatt einer psychiatrischen Störung, die Beseitigung sowohl von der DSM und der Internationalen Klassifikation der GID Krankheiten (ICD) und die Schaffung einer speziellen Kategorie für GIV in der DSM. I conclude that—as also evident in other DSM categories—the decision on the categorization of GIVs cannot be achieved on a purely scientific basis, and that a consensus for a pragmatic compromise needs to be arrived at that accommodates both scientific considerations and the service needs of persons with GIVs. Ich schließe daraus, dass-wie sich auch in anderen Kategorien DSM-die Entscheidung über die Kategorisierung von GIVs kann nicht auf rein wissenschaftlicher Basis erreicht werden kann, und dass ein Konsens für einen pragmatischen Kompromiss muss auf die beiden wissenschaftlichen Überlegungen und den Service bietet Platz angekommen werden muss von Personen mit GIVs.

  • Content Type Journal Article Content Type Journal Article
  • Category Original Paper Kategorie Original Paper
  • DOI 10.1007/s10508-009-9532-4 DOI 10.1007/s10508-009-9532-4
  • Authors Autoren
    • Heino FL Meyer-Bahlburg, Columbia University New York State Psychiatric Institute and Department of Psychiatry 1051 Riverside Drive, Unit 15 New York NY 10032 USA Heino FL Meyer-Bahlburg, Columbia University New York State Psychiatric Institute und Department of Psychiatry 1051 Riverside Drive, Unit 15 New York NY 10032 USA

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